DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

ALBUM "LEGACY"

 


Po čtyřech letech čekání na nové album se konečně Girlschool vytasily s novým materiálem - deskou s názvem "LEGACY" (v překladu odkaz, dědictví). Název alba je nasnadě - "Legacy" uctívá památku zesnulé Kelly Johnson.
Vzhledem k tomu, že jde také o album k třicátému výročí skupiny, můžeme na něm slyšet mnoho speciálních hostů. Podílel se na něm Lemmy Kilmister (baskytara, zpěv, triangl), Phil Campbell (sólová kytara), "Fast" Eddie Clark (sólová kytara) a Neil Murray (baskytara) zastupující Motorhead, Tony Iommi (sólová kytara) a Ronnie James Dio (zpěv) z Black Sabbath (nebo chcete-li Heaven and Hell) a Eddie Ojeda (sólová kytara) a J.J. French (sólová kytara) z Twisted Sister.
Kelly Johnson zanechala svůj slyšitelný odkaz v písni Everything's The Same...

"Legacy" vyšlo 27. října v Německu, 3. listopadu v UK a Evropě a 4. listopadu ve Spojených státech
Objednat si ho můžete buď přes Amazon.com, Amazon. de, nebo Amazon. uk

Zde je seznam skladeb:

1. Everything's The Same
2. From The Other Side
3. I Spy (Girlschool Mix)
4. Spend Spend Spend (feat. Eddie Ojeda - guitar solo)
5. Whole New World (feat. Neil Murray - bass, Phil Campbell - lead guitar solo)
6. Just Another Day (feat. Phil Campbell - guitar solo)
7. Legend (feat. Neil Murray - bass)
8. Still Waters
9. Metropolis (feat. Fast Eddie Clarke - guitar solo) Motörhead cover
10. Don't Mess Around (feat. Phil Campbell Guitar Solo 1 and  J.J. French - guitar solo 2)
11. Zeitgeist
12. Don't Talk To Me (feat. Lemmy on bass, vocals and triangle)

Bonus Tracks:

13. I Spy (Dio/Iommi Mix) (feat. Ronnie James Dio on vocals, Tony Iommi - lead guitar)
14. London (2005 verze)
15. Emergency (2005 verze)



Legacy. Odkaz a dědictví. Třicet let se Girlschool řadí mezi bojovnice na rockovém poli a mezi ženskými seskupeními jsou považovány za žijící legendy, takže název nového alba rozhodně není velkohubý, ani lživý, protože Girlschool zkrátka za svou kariéru zanechaly odkazu a dědictví více než dost. Co si budeme povídat, na nové album byli fanoušci (a nejenom fanoušci) velice zvědaví. Už předem bylo avizováno, že album bude obsahovat pár speciálních hostů z řad kolegů a přátel kapely z muzikantské branže. Tento fakt se velmi dobře hodil při masivním promu nové placky, protože jména jako Lemmy Kilmister, Ronnie James Dio, Tony Iommi, Eddie Ojeda a další samozřejmě vzbuzují zvýšenou pozornost. Už od začátku roku bylo pár tracků z Legacy trvale obsaženo v koncertních playlistech (přičemž Kim McAuliffe NIKDY nezapomněla při uvádění nových songů připomenout, který že významný muzikant se na dané písni podílel) a ani na Benátské Noci tomu nebylo jinak, takže i české publikum mělo možnost dvě písně slyšet v předstihu a nutno podotknout, že obě byly velmi příznivě přijaty.
Ale zpět na začátek. Bude Legacy horší než předchozí deska Believe z roku 2004? Neztratí se kdysi "zkažené sestry Motorhead" v až příliš moderním soundu? Nebude to album pyšnící se pouze slavnými jmény hostů? Nejsou Girlschool znavená dýchavičná legenda po třiceti letech meloucí z posledního? Pokud si album poslechnete (a třeba vám pomohou i následující řádky), zcela jistě si na všechny tyto otázky odpovíte: Ne!

Album otevírá mnoha kytaristům velmi důvěrně známý zvuk feedbacku (pro laiky: tón kytary, jež připomíná sirénu), po němž následuje typický heavy rockový riff. Tento výborný startér se jmenuje Everything's The Same a jedná se o věc s čitelným girlschoolovským rukopisem Kim McAuliffe, protože nejen hudba, ale hlavně její drsný hlas nám ukazuje, že se frontmanka kapely vůbec nezměnila. Kimin hlas je to, co dělá Girlschool tak snadno rozpoznatelnými. V mezihře slyšíme perkuse, ale nejsou to nijak obyčejné perkuse. Již předem avizovaná "Ghost appereance Kelly Johnson" (duchovní vystoupení Kelly Johnson) je takovým trošku morbidním vtípkem, protože - jak v každém rozhovoru členky kapely vysvětlují - Kelly před smrtí trvala na tom, že na novém albu chce být a ony jí to (v dobré víře, že se uzdraví) slíbily. Když ale zemřela, všem jim zanechala svůj popel v urnách a Jackie Chambers, věrna svému slibu, navrhla, že by mohly aspoň použít ony Kellyiny urny jako perkuse. To nakonec bylo s dovolením Kellyiných rodičů realizováno. Denise Dufort to komentuje slovy: "Někteří lidé nejspíše řeknou, jak je to morbidní a nechutné, ale Kelly by se po*rala smíchy - 'Jsem na albu!'"
Track číslo dvě, From The Other Side, už má o malinko modernější háv. Pohled do bookletu na autorky skladby mi potvrzuje, že ano, spoluautorkou této písně je Jackie Chambers. Jak jsme se mohli přesvědčit už na albu Believe, Jackiina kytara dodává Girlschool o něco modernější a více svěží zvuk, takže kapela nemůže zůstat myšlenkami a vzpomínkami v osmdesátých letech, což je dobře. Jackie také napsala text pro tuto píseň a je naprosto zjevné, že pojednává o Kelly Johnson.

I Spy je píseň číslo tři a fanouškům je velice dobře známá z živých vystoupení Girlschool. Právě tímto trackem (a také už zmíněným otvírákem Everything's The Same) představily Girlschool na Benátské Noci nové album. Abych pravdu řekla, takovou těžkotonážní heavy věc bych od Girlschool jen tak nečekala a už vůbec ne s Enid Williams u mikrofonu, ale ejhle! Enid překvapila a I Spy k jejímu hlasu sedne. Dokonce bych si i drze dovolila tvrdit, že Girlschool mix této písně je lepší než Dio/ Iommi mix (R.J.Dio zpěv a Iommi sólová kytara), který najdete v bonusech. I Spy je vynikající věc, vřele doporučuji všem metalistům, kteří by nad albem jinak ohrnovali nos.

Čtyřka, Spend Spend Spend a kytaru vzal do ruky i Twister Eddie Ojeda. Jeho hra do písně celkem dobře zapadá, aspoň nejde o nesmyslné sólování přes půlku songu. Spend Spend Spend je skladatelské dílo Enid Williams, je to velice chytlavá a více komerčně znějící věc s promyšleným a mírně kousavým textem, na které je Enid specialistka.

Whole New World, a poprvé na albu se nám představuje jeden z hostí, baskytarista Neil Murray (ex Whitesnake např.). Tento song a hlavně riff si v ničem nezadá s dusárnami od tvrdších seskupení. Podladěné éčko a tlumení, opět snadno rozpoznatelná práce Jackie Chambers, stejně jako další z textů typických pro Enid Williams, která si dokonce v této písni i trochu "zarapovala".

Číslo šest má název Just Another Day a už jen to intro nemá chybu. Slyšíme zběžné přepínání televizních kanálů, na pár sekund i znělku seriálu Přátelé, potom otevírání láhve piva, zvuk zátky spadlé na zem a nakonec povzdychnutí. Osamělá ženská v bytě, proběhne vám hlavou.. a máte pravdu. Just Another Day vznikla z jamování na jedné ze zkoušek a na svědomí ji mají Jackie Chambers s bubenicí Denise Dufort, přičemž právě Jackie si znovu vzala na starost text, který je dvojznačný - může být o ženské, kterou zrovna opustil její milovaný, ale kdo Girlschool trochu zná, ví, že Jackie tento song znovu napsala o Kelly, nebo spíš o tom, jak se cítí bez ní (Jackie a Kelly spolu po sedm let, až do Kellyiny smrti bydlely v Londýně). Post sólového kytaristy zde přebírá Phil Campbell z Motorhead.

Sedmička Legend však dvojznačná už vůbec není. Je jasně prezentována jako pocta Kelly a text to jen potvrzuje. Shrnuje Kellyin život s kapelou i bez ní a velmi výstižně charakterizuje Kellyinu osobnost. Kelly Johnson - A Legend Forever.

Still Waters hned na první poslech zaujme silným refrénem a vynikající produkcí. Dobrá, trochu alternativně znějící píseň. Někomu se bude líbit dříve, někomu později... Ale líbit se bude.

Metropolis. Fandové Motorhead zpozorněli. Správně, jedná se o cover od Lemmyho gangu a nutno podotknout, že je to velmi zdařilá předělávka. Jako host je zde uveden "Fast" Eddie Clarke, kytarista a člen původní sestavy Motorhead. Tohle nemohlo dopadnout špatně. Denise Dufort ukazuje, že stále umí využít dvojkopák, stejně jako kdysi na starších albech Demolition a Hit And Run, a fanouškům srdce plesá radostí.

Don't Mess Around, číslo deset.. Ukázka této písně byla první, kterou Girlschool daly na svůj MySpace profil jako ochutnávku z nového alba a měly k tomu pádný důvod. Nekompromisní heavy rocková pecka s úžasným vyřvávaným refrénem, starý girlschoolovský drive v modernějším kabátě s pár vylepšeními. Don't Mess Around je pro mě numero uno song z Legacy a hádám, že asi ještě dlouho bude. O party sólové kytary se tu dělí Phil Campbell s Jay Jay Frenchem, a to všechno dává dohromady opravdu výbornou věc, doporučuju!

Pomalu jdeme do finále, v jedenáctce s názvem Zeintgeist. Enid Williams dokazuje nejen své textařské umění, ale i svůj německý původ (do textu bylo zahrnuto i pár německých slov). Tato píseň sice nemá refrén, ale z nějakého důvodu mi tu ani nechybí. Spolu s I Spy je Zeitgeist nejspíše nejtvrdší píseň alba.

Poslední track ze základního setlistu, Don't Talk To Me a volume jde hodně doprava, jak si chci vychutnat hodně postrádanou punk/ metalovou řežbu. Ano, tohle mi chybělo. Holky se rozjely, Denise málem rozkopává bubny a hle, povědomý hlas i tvrdá baskytara.. No ne, není to Lemmy? Je to Lemmy, samozřejmě. Don't Talk To Me je píseň, kterou by s klidným svědomím mohl hrát s kolegy z Motorhead a ani by se u toho nezačervenal. Jackie Chambers mi svým sólem otevřela pusu a dřív než bych chtěla, úžasná pecka končí. Proboha, dostali se přes dvě minuty? Dostali, ale jen o něco málo. Přece jen, jak říká Lemmy, "Na to, abys nakopal lidem zadek víc nepotřebuješ."

Bonusovou sekci otvírá už zmíněná druhá verze I Spy s Ronniem Jamesem Diem a Tonym Iommim, následována písní London, původně z alba 21st Anniversary, byla však znovu nahrána v roce 2005. Stejně, jako legendární hit z desky Demolition (1980) - Emergency. Ten album uzavírá, přesně po 50 minutách, 37 vteřinách.


Nemám slov. Snažím se to jako fanynka kapely brát objektivně a aspoň trochu kritizovat, ale skoro není co. Girlschool znovu nabraly svůj pověstný drive a přenesly ho z pódií do studia, kde s pomocí pár hostů a producenta Tima Hamilla stvořily jeden z nejlepších studiových počinů za svou kariéru. Naprosto směle se může srovnávat s úspěšným Demolition i slavným Hit And Run. Překonává předchůdce Believe. Je skvělým dárkem k třicátému výročí kapely a jsem si jístá, že Kelly Johnson by na své bývalé spoluhráčky byla pyšná. Ano, Legacy bylo dobře prezentováno v médiích kvůli speciálním hostům, ale nejen oni jsou to, co dělá toto výborné album výborným albem.
"Holky" jako muzikantky na Legacy totálně nakopávají zadek. Skvělé bubny (Denise Dufort dokazuje, že člověk nemusí být zrovna model, aby mohl skvěle bubnovat), dunivá basa, úžasné kytary jak od Kim, tak od Jackie. Songy jsou výborně zazpívané.

A hlavně je cítit, že Girlschool do tohoto alba daly duši. Už z toho důvodu je Legacy tak silná deska. Respekt dámy!

Poznámka: Na naprosté většině originálních kopií alba je v pořadí písní na zadní straně obalu chyba, protože se tam uvádí, že "London" je píseň č.15 a "Emergency" č.14 - na albu je to ale naopak, "London" je před "Emergency", kterým Legacy končí.
Také v bookletu je tisková chyba, a to v poděkování Lemmymu. Místo poděkování za nazpívání "Don't Talk To Me" je uvedeno "I Spy" - nenechte se ale zmást! :)


RECENZE DVD


GIRLSCHOOL: LIVE FROM LONDON
1984



sestava: Kim McAuliffe (rytm.kytara/ zpěv), Denise Dufort (bicí), Gil Weston (basa/ vokály), Cris Bonacci (sólová kytara/ vokály), Jackie Bodimead (zpěv/ klávesy)
setlist:
C'mon Let's Go, Nowhere To Run, You Got Me, Play Dirty, Love Is a Lie, Hit And Run, Future Flash, Rock Me Shock Me, Can't You See, Running Wild, I Like It Like That, Ready To Rock, Emergency

Koncert v londýnském Camden Palace se konal v prosinci roku 1984, tedy ne zrovna ve šťastném období. Kelly Johnson právě opustila kapelu a na její místo nastoupila kytaristka Cris Bonacci, jež s sebou ze své předešlé skupiny She přetáhla do Girlschool i zpěvačku/ klávesistku Jackie Bodimead. Tato sestava právě natáčela nové album Running Wild - které se později stalo propadákem.
Záznam koncertu se uchoval jako bootleg na VHS až do roku 2005, kdy se jej kapela rozhodla vydat na DVD. Je velmi zajímavé slyšet raritní písně z desky Running Wild (konkrétně Can't You See, Running Wild, Nowhere To Run a Love Is a Lie) v živém podání a co je hlavně na tomto záznamu zvláštní, zachycuje období Girlschool se sólovou zpěvačkou. Její hlas dává starším hitovkám kapely jiný rozměr, ne vždy však v kladném slova smyslu. Například k otvíracímu trháku C'mon Let's Go se Jackiin komerční hlas vůbec nehodí.
Kim McAuliffe také nezůstává tolik pozadu a můžeme ji slyšet zpívat například písně Play Dirty, Rock Me Shock Me, I Like It Like That a, což je zajímavé, Love Is a Lie.
Girlschool byly na jevišti vždy velice silné, což toto DVD jen dokazuje. Ačkoliv sestava s Jackie Bodimead nepatří k mým oblíbeným, holky odvedly naživo dobrý výkon - ovšem kdybych to měla porovnat s koncerty předešlých sestav v kvartetu a s Kelly Johnson na kytaru, je jasné, která lajna vítězí. Z nějakého důvodu jsou písničky o něco pomalejší a schází jim jejich pověstný drive ala Motorhead.
Co se týče technických aspektů DVD, zvuk je kvalitní, i když ne zcela ideální (co byste čekali od pětadvacet let starého záznamu..) a obraz (celkem točilo asi pět kamer) je výborný.
Určitě bych ale vytkla naprostou absenci bonusových materiálů...

7/ 10

GIRLSCHOOL AROUND THE WORLD
2008



sestava: Kim McAuliffe, Denise Dufort, Enid Williams, Jackie Chambers

Přiznám se, že jsem se na tuto novinku velmi těšila a nemohla se dočkat, až mi konečně přijde balíček z Británie a já si ji budu moci pustit. Celý set se skládá z CD "Believe" (z roku 2004) a DVD "Girlschool Around The World", jež obsahuje:

- Videoklip k písni "Come On Up"
- Asi čtyřicetiminutový dokument z koncertních šňůr Girlschool doplněný rozhovory a písněmi z alba Believe ("Never Say Never", "Play Around", "C'mon", "New Beginning", "Feel Good")
- Rozhovor Jackie a Enid pro rádio, kde zahrály akustické verze písní "Never Say Never" a "Crazy"
- Zhruba patnáctiminutový záznam z Jackiiných narozenin v roce 2005

Vezmu to popořádku. Videoklip je rozhodně plus, vzhledem k tomu, že se dal najít pouze na YouTube a to ještě v pochybné kvalitě jsem ráda, že byl na DVD zařazen.
Hlavní část DVD, tedy dokument z turné, je pohled do života kapely na cestách. S Girlschool se podíváme do Srbska, Španělska, Británie, USA, Švédska a Finska. Většina nekoncertních záznamů je natočena samotnými členkami kapely, které nás nechávají nahlédnout do jejich šaten, karavanů, dodávek a hotelů - to vše doplněno jejich vlastními komentáři, tím pádem je to dosti vtipné (znalost angličtiny nutná). Záznamy z koncertů jsou velice kvalitní a výborně sestříhané.
Rozhovor v rádiu trvá asi dvacet minut a Jackie a Enid v něm odpovídají na otázky týkající se tehdy nového alba Believe, Enidina návratu do kapely, turné atd. Akustické verze songů (zvláště "Never Say Never") jsou velmi zajímavé a stojí za poslech.
Závěrečný vtípek - Jackiiny narozeniny - je opravdové "homevideo" natočeno samotnou oslavenkyní během turné v Holandsku. Já čekala ohromný mejdan a byla jsem překvapená - ona oslava se koná v hotelovém pokoji za přítomnosti Denise a Kim. Řekněme, že kdyby holkám dali policisté fouknout do balónku, 0,0 rozhodně nenafoukají.. Ale účelem zveřejnění tohoto záznamu bylo zřejmě ukázat lidem, co se stane, když budou kouřit. Denise totiž během posezení s láhví vína zjistí, že sice má balíček cigaret, zato ani jeden zapalovač - a vzhledem k tomu, že od rána nekouřila, chytá silný absťák, zakončený akčním hodem plné láhve červeného vína na zem, kde se tato nádherně roztříská a víno se báječně vsakuje přímo do koberce.... :-D

Toto DVD je spíše než širším vrstvám diváků určeno skalním fanouškům kapely, ale pokud máte smysl pro humor, pobavíte se u něj. Také vám možná dokáže, že být členkou rockové kapely neznamená pouze ono slavné heslo "sex, drogy a rock and roll" (v případě Girlschool spíše "sex, alkohol a rock and roll"), nýbrž i hodiny a hodiny v dodávkách na dálnicích, na letištích a v letadlech. A to taky není žádná sranda, není-liž pravda? :-)

9/10




GIRLSCHOOL na BENÁTSKÉ NOCI
Malá Skála, CZ
26.07.2008



GIRLSCHOOL
se dají v rámci ženských kapel považovat za legendu a prakticky průkopnice. Dost možná byly první dívčí kapelou, která se začala věnovat heavy metalu. Hrají přece jen už od konce sedmdesátých let! Set těchto dam začíná s dost velkým zpožděním, což je docela rarita, neboť v průběhu celého festivalu jsem si pochvaloval, že kapely začínají více méně přesně. Před samotným vystoupením má Denise Dufort jisté výhrady k tomu, jak jí technici sestavili bicí, takže se celá bicí souprava musí upravovat a dokonce i během vystoupení je na ní patrné, že bubny nejsou v takové pozici, v jaké by si představovala. Technické problémy kapelu dost trápí, jelikož v určité pasáži není vůbec slyšet basa. Ale technika je to jediné, co kazí historicky první koncert GIRLSCHOOL u nás. Musím přiznat, že po WALTARI to pro mě bylo druhé nejlepší vystoupení letošní Benátské. Rád bych se na holky podíval ještě někdy. Skladby jako „Race With The Devil“, „Take It All Away“ nebo „Emergency“ neměly chybu. Můj zájem o kapelu ještě více podnítila skutečnost, že skladbu „I Spy“ (snad jsem rozuměl správně) z připravovaného alba, jež má vyjít letos v říjnu, bude zpívat sám Ronnie James Dio. Podle jejího živého předvedení bude mistrovi šitá na míru. GIRLSCHOOL se představily perfektním koncertem a já jen doufám, že se u nás ještě někdy objeví s trochu delším koncertním setem.

autor: Crimson Thunder
www.volumemax.cz


***

...Potom ještě na skok na Petra Muka (je stále takový smutný..., no jiné už to asi nebude). A potom už jsem se dočkal. Kde bych si před skoro třiceti lety mohl myslet, že ty skvělý holky z Girlschool, které vyřvávaly z kotoučáku B51 na našem středoškolském internátě někdy uvidím živě. Těšil jsem se, obavy ale byly značné. Vloni jsem totiž zažil velké zklamání z odvaru kdys skvělé Suzi Quatro. Druhé zklamání v řadě, to by bylo neštěstí. S Girschool to ale dopadlo dobře. Už jen přípravy na vystoupení. To k bicím přišla postarší, hodně korpulentní dáma. Dát ji na hlavu šátek a opásat květovanou zástěrou, mohla by v Česku na trhu prodávat přebytky ze zahrádky. Co ale za chvíli tahle ženština za bicími předvedla, to bylo strhující. Ano, Girschool jsou už postarší dámy, ale daly rychle zapomenout na loňský koncert své vrstevnice. Dokázaly si zachovat vše, co znám ze starých desek. Vrátil jsem se s nimi do báječných středoškolských let. Už jsem ani nedoufal, dík!

 

    

autor: Pavel Charousek
www.turnovskovakci.cz

***

Girlschool – metalová legenda, avšak s mladým publikem

ben5

Girlschool

Kdo by čekal v prvních řadách pamětníky největší slávy této kapely, poměrně by se mýlil, na tuto kapelu byli zvědaví především mladí lidé. Ačkoliv se nekonal příliš velký kotel a dovádění, předvedli údernou smršť tvrdé hudby plné výborné kytary i basy. Při jejich vystoupení si člověk mohl pomyslet, že když byly mladší, tak to musel být ještě lepší pohled a zážitek. Ale času neporučí ani metal.


autor: Slečna Blázen
www.garama.cz

***

...Po Mňága a Žďorp se začalo připravovat jeviště pro GIRLSCHOOL, což bohužel zabralo víc času, než bylo v plánu. Páni bedňáci zřejmě neuměli english. Denise Dufort asi desetkrát vysvětlovala jednomu z nich, že chce ten kotel postavit jinak, ten jí nerozuměl a navíc měl ještě více než provokativní tričko s velkým nápisem WHAT?.. Ani se nedivím, že to Denise vzdala a šla si dát pivo,  nakonec se to ale dalo do pořádku. Před Green stage už stál zvědavý dav, fanoušci z autogramiády a já jsme byli vepředu a po intru to holky odpálily s C'mon Let's Go - první písničkou, kterou jsem od nich slyšela a kterou jsem si zamilovala. Na jevišti vypadaly ještě líp než v zákulisí, byly to pravé rockerky. Jackie Chambers v kožených kalhotech a tílku, Kim McAuliffe v černých džínách a černém tričku s krátkým rukávem, Enid Williams s koženou minisukní a kalhotami a Denise s typickou kšiltovkou a volným černým trikem. Většina lidí neposlouchá dívčí kapely, protože se jim zdá slabá rytmická sekce basa+bicí. U GIRLSCHOOL se to rozhodně nedá říct. Denise má přesné tvrdé údery, je lepší bubenice než bůhvíkolik chlapů a mistrně ovládá i dvojkopák, což dává songům GIRLSCHOOL velkou šťávu, i proto se odlišují od ostaních dívčích kapel. Jejich písničky, to jsou prostě úžasný řezárny, je v tom energie i melodičnost zároveň a to všechno podtrhuje skvělý hlas Kim, která si prostě dělá co chce, když chce chraplák, tak má chraplák, když ne, tak ne. Její hlas se výborně doplňuje s uhlazenějším hlasem Enid - písničky, které obě zpívaly společně, neměly chybu.

Po úvodním vypalováku přišla na řadu Not For Sale z debutového alba Demolition a poté se Kim přivítala s publikem jejím typickým chraplavým: "CHEEEEERS!!!!" načež uvedla song I Spy z jejich nové placky s názvem Legacy, která vyjde v říjnu. Poté jsem nemohla uvěřit vlastním uším.

"And this one is for Niky!!!! Niky, where are you?" ("A tahle je pro Niky! Niky, kde seš?") Tak jsem mávala rukama a Kim si mě všimla a ukázala mi zdvižený palec: "Good, there she is. Okay, this one's called... HIT  AND RUN!!!" ("Dobrý, támhle je. Fajn, tahle se jmenuje Hit And Run!"). Páni, jaká pocta. Byl mi věnován jeden z největších hitů kapely, titulní song alba z roku 1981, které se mimochodem v Kanadě dočkalo pozlacení. Díky, Kim!

Následovala jedna pecka za druhou, převážně ze silnějších let kapely: Screaming Blue Murder, Future Flash, pak Everything's the Same - další ukázka z budoucího alba. A pak: "And this one's called... Race With...?" a já zařvala: "The Devil!!!" Kim to slyšela, usmála se a přikývla: "THE DEVIL!!!" Následovalo Demolition Boys a závěrečná hitovka Emergency, ale my jsme je ještě nechtěli pustit.... A dámy musely přidávat.  Denise se vrátila jako první, přišla k mikrofonu a zachraplala: Do you really want more? Chtěli jsme, a tak nám holky zahrály "our first single... Take It All Away!"

Potom se rozloučily s publiikem a odešly ze scény. Celé vystoupení bylo plné srandiček a hecování davu. Kim se před jedním songem napila vody a prohlásila, že miluje naši vodu a příště že zkusí pivo. Potom se omlouvala, že neumí nic česky, že čeština je těžká a že by se ztrapnila..

Je zajímavé pozorovat, jak některé kapely po třiceti letech kariéry vyhoří a veškerý enthuaismus a energie je pryč. GIRLSCHOOL je jedna z mála kapel, o které se to absolutně nedá říct. Dlouho jsem nezažila koncert, který by měl takový drive a kde by si členové (v tomto případě členky) skupiny užívaly hraní takovýmto způsobem. Přestože jsou to dámy v letech, nečiní jim vůbec žádný problém vletět s úsměvem a nadšením na pódium a rozbalit to tam jako zamlada. Je ostuda, že měly pouze čtyřicet minut, opravdu si zasloužily víc a podle mnoha mohly klidně hrát i na Black stage místo nějaké Kim Wilde. Bohužel, nebylo tomu tak, ale i přesto byl debut "Dívčí školy" v naší republice velice úspěšný, povedený a chválený.

  

autor: Niky

www.girlschool.wbs.cz   a   www.nikiss.estranky.cz

***


Photo by aaja @ www.xichty.cz

 


GIRLSCHOOL v DRÁŽĎANECH

GIRLSCHOOL, 9 MM, ODYSSEUS & DIE ARGONAUTEN

16. února 2007, Německo, Drážďany, Titty Twister

Text: Bohouš Němec

Foto: Jiří Rogl

 

 Girlschool

 

Evropské turné anglických divoženek GIRLSCHOOL probíhalo již na sklonku minulého roku, ale drážďanský koncert byl z nějakého důvodu přeložen na únor. Co se dalo dělat, museli jsme počkat. Na legendy se totiž čekat vyplácí!

Kdyby děvčata skoro před třiceti lety věděla, že jim pohnutí mysli směrem k heavy metalu vydrží takto dlouho, jistě by zvolila jiný název, než 'Školní dívky'… Každopádně dívčí elán z nich naštěstí nevyprchal! Ale nepředbíhejme.

Redakční 'prasečák', jinými slovy dodávka vozící znavené redaktory, si v odpoledních hodinách pochytal osazenstvo vyzbrojené těmi správnými patronami a zvolna se vymotával páteční Prahou směrem k severu. Bylo nutné udělat strategické mezipřistání k doplnění pohonných hmot přítomných, stále na objemu nabírajících fotografů.

 Sníh a mráz vzal dávno za své, jen Girlschool zůstávají, chtělo by se nejednomu z osádky zvolat. Ale ne vždy tomu tak bylo. A tak cesta přes hraniční hory utekla jako mládí. Hlídači sjednocené Evropy dlouhovlasému osazenstvu nebyli zrovna nakloněni, a tak po krátké lustraci zbývalo posledních půl sta kilometrů k epicentru dění.

 

 Jackie Chambers

Jackie Chambers, Girlschool

Kim McAuliffe

Kim McAuliffe, Girlschool

 

Jakýpak by to byl koncert, kdyby ten trouba, co řídí, alespoň jednou nezabloudil. Ještě že na poslední lavici trůnil plzeňský Ozzy, cestovatel ošlehaný všemi evropskými větry. Po krátké poradě v místním Lidlu jsme nabrali kurz 'come back' a statný pětačtyřicátník již vedl kola neomylně k rockovému doupěti. Fígl s parkováním vyšel a posádka ovlivněna kovovými siločarami šla najisto.

 Zvolna se trousící máničky dávaly jasné znamení, že klub Titty Twister musí být poblíž. Hledali jsme jej na úrovni chodníku, ale bodrý Helmut ukázal směr pod zem. K otevření mělo dojít až za více než hodinu, proto kdosi nekompromisně zavelel: rychle do knajpy! A ejhle! U jednoho stolku vidím cosi, co kdysi připomínalo bubenici Denise Dufort. Nejdříve jsem tu myšlenku zapudil, ale jakmile si k ní přisedla sólová kytaristka Jackie a posléze i zbytek kdysi 'dívčího' souboru, mýlit jsem se nemohl. Ale rád bych. Je to sice trošku neslušné, ale jestliže čelní kytarová hradba se zubem času bojuje vcelku úspěšně, pak paní bubenice svůj boj již dávno vzdala. Nutno říci, že je z kapely nejstarší. A taky za baterií není, vzhledem ke své výšce, skoro vidět. Ovšem o to více slyšet, což nám o pár hodin později vykreslilo na tvářích více než spokojené grimasy.

 V devět se otevřel klub, který nás všechny v dobrém šokoval. Jako by nás přivítalo samotné peklo. Útulná, do podivného antického stylu vymodelovaná kobka, které vévodil obří ruský zil vpasovaný vedle jeviště. Vypadalo to, jako by náklaďák spadl do nějakého kráteru po bombě a budovatelé světlých zítřků na něj postavili barák. Ale jinak skvělý fór. Na stropě viseli gumoví netopýři a mezi nimi plápolaly lustry navozující strašidelnou atmosféru.

 Poměrně strašidelná byla i první předkapela. ODYSSEUS & DIE ARGONAUTEN. Trojice prapodivně vypadajících alkoholiků nejdříve naznačila, že hudba Motörhead jim není zcela cizí, ale bohužel představa je jedna věc a skutek druhá. Písně se přes počáteční příliv energie utopily ve zbytečně rozplizlé délce a hledání umění tam, kde je zcela zbytečné. Nehledě na to, že instrumentálně trojice kulhala nejen na jednu nohu. Snad jen poslední skladba v podání šíleného kytaristy měla osobitý náboj, byť vzdáleně připomněla Törr před dvaceti lety.

 To druzí předskokané byli z jiného těsta. A to skutečně! Již před koncertem v přilehlé restauraci budila parta hustě pokérovaných těžkotonážních chlapíků patřičný respekt. Domnívali jsme se, že jde o nějaký motorkářský gang. Nikoliv. Tato čtveřice si dala krátké, ale jasně výstižné jméno 9MM. Podle kvéru. Od počátku nenechal 'XXL kvartet' nikoho na pochybách, že by snad zásobník zůstal nevystřílen. Jedna rokenrolová bitva střídala druhou, vše mělo metalicky nabroušený sound a hlavně – všichni hráli konečně přesně. Takže brutální výplach divoce pogujícího publika měl efekt a smysl. Bylo to prostě nejméně o dvě třídy dál. Nasazení, kontakt s publikem, show, image... vše bylo na úrovni profi skupin.

 Krátce před půlnocí nastal svátek. GIRLSCHOOL. A nemyslete si, že v klubu byl nějaký sraz nostalgiků a důchodců. Možná že právě naše výprava byla z návštěvníků nejstarší! Bez jakýchkoliv okolků vlítly holky na jeviště a za zvuků motorkářského intra spustily svoji asi nejslavnější pecku C’mon Let’s Go z druhé, průlomové a dnes již legendární desky Hit And Run (1981). To byl nástup jako hrom. Těsný kontakt s vařícím kotlem ihned rozdal esa shodně na obě strany a bylo jasné, že večer bude mít skvělou korunku.

 Scénář byl tušený dopředu, ale jen odkrojování z playlistu dávalo za pravdu tomu, kdo sázel, že páteř bude tvořit rané, a tedy to nejlepší období formace. Na přeskáčku se lítalo mezi druhým albem a debutem Demolition (1980). Not For Sale z jedničky vystřídala Hit And Run a za ní démonická Future Flash. Stejně se děvčata střídala i ve zpěvu. Jackie Chambers se sice ponejvíce věnovala sólové kytaře, ale ve sborech poctivě držela se zbytkem. Jakmile se k sólovému zpěvu dostala znovunalezená baskytarista Enid Williams, bylo nad slunce jasné, jak právě tato druhá zakládající postava léta skupině chyběla. Právě její drsný zpěv v kombinaci s vyšším dívčím vokálem dával písním správné koule.

 Zatím poslední vydané album Believe (2004) bylo představeno dvěma ukázkami. Never Say Never a New Beginning. Obě písně, potažmo celá deska, ukázaly, že kvarteto je nejsilnější v přímočarých hard & heavy rockových skladbách. Naštěstí experimenty s klávesami z období alba Running Wild (1985) jsou snad definitivně pryč.

 Třetí deska Screaming Blue Murder (1982) byla představena titulním kouskem. V polovině koncertu došlo na nejrychlejší singlovku Yeah Right (vyšla jako pátý sedmipalec v roce 1980, ale dostala se až na druhé album). Jackie si při sóle popošla na výběh mezi hrozící dav a hned se jí dostalo odměny od několika fanoušků v podobě poplácání stále ještě slušně držícího pozadí…

 Na jaře 2002 vyšlo po deseti letech nové album 21st Anniversary – Not That Innocent, na němž ještě spolupracovala zakládající členka Kelly Johnson, ale krátce před dokončením odešla z kapely podruhé. Z této desky zazněla jen předposlední píseň Innocent. Pak už koncert gradoval třemi kusy z debutu. Singlovou Race With The Devil doplnila skorotitulní Demolition Boy a Emergency. Před dvěma roky se dámy skamarádily s londýnskou leteckou záchrankou a znovunatočený singl s posledně jmenovanou písní (jehož výtěžek šel právě na tuto nadaci) ukončil základní set.

 

 Enid Williams

Enid Williams, Girlschool

 

 Po mohutném skandování se kvartet rád vrátil. Jackie si připnula na prsa svítivou tabulku s nápisem "Danke, Dresden" a jelo se dál. Take It All The Way bylo áčko úplně prvního singlu z roku 1979. Slavná Tush z repertoáru ZZ Top také nemohla chybět. Ale publikum ještě nemělo dost. A tak spokojené 'babky' přiklusaly ještě jednou. Denise hrající jako chlap si řekla prvním řadám o cígo, dostala několik krabiček a šéfka Kim ohlásila již zmíněnou New Beginning.

 Co říci na závěr? Podařený výlet a dobrý koncert. Vida, nejen pohádky mají šťastné konce!

 

Jiří Rogl, Rockshock; Kim a Denise, Girlschool

 

Text: František Kovač

Foto: Jiří Rogl

 

 Neznáte Girlschool, jedno z nejzásadnějších dámských komand rockové a metalové historie? Styďte se a u toho si představujte vaši tchyni, vyfiknutou jako vaši milenku (pro mladší ročníky: vaši matku vyfiknutou jako vaši sestru), hrající řádně nabroušený rock’n’roll se stejnou vervou jako strýček Lemmy Kilmister! Už je vám, stejně jako těm zasvěceným od samého začátku, jasné, že nabídka zhlédnout tyhle legendární britské děvy v akci se rozhodně neodmítá? I kdyby to mělo být v samotném horoucím pekle… nebo třeba ve východoněmeckých Drážďanech? Ať tak či onak, čtěte dál.

 Nejprve jsem zamýšlel vyrazit na západ vlastním vozem, jen s kolegou fotografem. Aktuální technické oprávnění mého povozu k provozu však končí termínem 02/2007, takže jsem – vzhledem k potenciálním byrokratickým komplikacím na hranicích – tuto variantu obratem zavrhnul. Naštěstí je nás rock&rollových šílenců v redakci víc a máme i pár obdobně postižených přátel, takže nakonec nebyl problém vypravit z Prahy plný luxusní tranzit značky Mercedes řízený naším P. T. šéfredaktorem!

 

Jackie Chambers, Girlschool

Ve 'východním' Německu jsem už hodně dlouho nebyl, minimálně několik let. Proto mě asi tolik překvapilo, jak jsou tito naši západní sousedé, někdejší socialističtí bratři ve zbrani pod rudou hvězdou, – na rozdíl od nás – daleko. Daleko s vlastní resocializací. Pár příkladů na vysvětlenou.

V hotelové restauraci (která byla klubu Titty Twister nejblíže, a proto jsme do ní před jeho otvíračkou zapadli) se na naši nestandardní partičku mániček v nejlepších letech nedívali skrz prsty ani nagelovaní barmani, ani profesionálně usměvavé servírky, ani ostatní hosté – většinou postarší páry vychutnávající páteční večeře při svíčkách. V Čechách by nás do podobného podniku obsluha buď vůbec nepustila, a nebo by se nám posezení snažila co nejvíce znepříjemnit, abychom vypadli dříve, než většina 'solidních spoluobčanů' v rychlosti zaplatí a znechucena odejde. Inu: host jako host, kup si pivo a kecej si, co chceš, jak by řekl Švejk. Však se taky do stejného zařízení před vlastní akcí přišla postupem času posílit většina hudebníků a hudebnic i s doprovodem. A nevyvstal jediný problém – kde není provokace, není ani konflikt.

Zařídit akreditace přes hranici po e-mailu taky nebyl žádný problém. Naopak, místní promotéři po našem příjezdu vyjadřovali nefalšovanou radost z faktu, že jsme skutečně dorazili. O naší návštěvě dokonce informovali i samotná děvčata, která byla na partičku dlouhovlasých novinářů z 'východního bloku' údajně rovněž zvědavá. Doma aby se člověk volné vstupenky často vyloženě doprošoval a přes potvrzení jejího přidělení se ještě na místě handrkoval s ochrankou, protože ho pořadatel jaksi pozapomněl napsat na seznam hostí.

A napadlo by vás, že barmani neberou spropitné jako samozřejmost, ale naopak za každý cent navíc slušně poděkují? U nás abyste se báli, že když výčepnímu jednou něco nenecháte, příště vás bude buď přehlížet, nebo šidit. O šatně zdarma a skutečně čistých záchodech ani nemluvě.

Skutečností, že klub otevírá až v devět večer, první kapela začíná hrát v deset a hlavní hvězdy jdou na pódium těsně před půlnocí, snad ani nebudu jitřit mnohé domácí rány.

Samozřejmě si nedělám iluze, že na západ od našich hranic – na rozdíl od našeho teritoria – vždy vše funguje, jak má. Takový snílek rozhodně nejsem a taky dobře vím, že i doma se občas něco řádně vyvede. Na druhou stranu, korektnost mladých Němců, s níž jsem se setkal, byla v přímém rozporu s vychcánkovstvím většiny jejich vrstevníků – mých krajanů.

Snad jediným nedostatkem našeho výletu byla neznalost či neochota obyvatel předměstí Drážďan mluvit anglicky, takže jsme si večerní centrum poměrně dobře prohlédli. V centru samotném, v klubu ani v přilehlé restauraci už ale nebyla angličtina vůbec žádný problém.

 

 

Kim McAuliffe, Girlschool

Samotné GIRLSCHOOL (v sestavě Kim McAulife – kytara, zpěv; Jackie Chambers – kytara; Enid Williams – baskytara, zpěv; Denise Dufort – bicí) na scénu vtrhly lehce před půlnocí. Podle předem okouknutého playlistu bylo jasné, že koncert připomene všechny důležité okamžiky devětadvacetileté kariéry téhle 'dívčí' party. A opomenuty nezůstaly ani nejčerstvější emise. Ostatně – vizte playlist! Nasazení, s nímž dámy k hraní přistupovaly, by jim mohl leckdo mladší (ať muž, či žena!) závidět. A stejně tak i lehkost a přehled, s nimiž svůj repertoár servírovaly. Přitom byla jejich hra velmi přesná, nebojím se použít ani superlativ 'akurátní', a to včetně všech vokálů, dvoj- a trojhlasů. Zcela přitom chyběly jakékoliv náznaky pozérství, přezíravosti či nabubřelosti, neblahé to defekty projevu mnoha jejich (ne)méně starých a slavných souputníků a souputnic. Žádným divem tedy nebylo, že se dvakrát s díky vrátily na scénu s celkem třemi přídavky. Takhle příjemný a přitom živelnou energií nabitý koncert jsem už dlouho nezažil!

Každý, kdo tvrdí, že ženské nemohou hrát rock’n’roll plnohodnotně, by se měl na show Girlschool neprodleně dostavit. A pokud si náhodou myslí, že mu to nestojí za to, ať se jde radši rovnou spláchnout do kanálu!

 

tyto skvělé recenze jsou převzaty z www.ironshock.net - on-line verze magazínu Rock Shock

 


Tvorba webových stránek na WebSnadno.cz  |  Nahlásit protiprávní obsah!  |   Mapa stránek